Kenangan Bina Insan Guru (BIG)









Duhai Insan yang dirahmati......
lama dah aku update blog aku nih....
minggu lepas aku gi BIG kat Pangkalan Balak......
seronok jugak...tapi muka sunburn looorrrr......
inilah antara gambar2 yg aku masukkan.....walaupun sebenarnya ada lagi gambar yang cantik...nanti aku masukkan.......
aktiviti BIG yang berjalan selama 4 hari 3 malam tu, sebenarnya adalah antara aktiviti yang mencabar dari segi rohani dan jasmani, antara kem2 yang pernah aku ikut masa aku muda2 dulu.....hehe......aku gamaknya dah tua sikit jer kot.......tapi pengalaman yang tidak ternilai yang aku dapat ialah aku boleh berkayak bebbb........walaupun dalam hati aku terdetik rasa cuak jugak ler...aku rasa kalo lah aku lemas dalam laut, aku terpikir pasal mak dan adik2 aku....kalau aku tak der?????sapa nak jaga mak aku....adik2 aku.........

sambung cerita berkayak tadi.....adalah sorang member kitaorang yang mabuk laut..walaupun padahalnya, aku pun ikut mabuk sekali.....tapi muntah angin jer....huahua......tapi sekejap jer....lepas tu pasal kitaorang pergi "berkumbang dalam parit, dalam kebun, dalam sawah padi, lumpur, semak samun ler....dalam lopak kerbau berkubang tuh...kitaorang redah dengan bawak kuali, periuk dan macam2 lagi....lepas tu masak dalam kebun orang...yang best sekali...aku reti makan ikan keli yg langsung aku tak pernah makan....hehe.....sedap makan...knape aku tak makan ikan keli dulu???????rugi betul lah selama aku berumor 26 tahun nih, baru merasa makan ikan keli......ishhhhh....

biler time2 tengah syok meredah, ada juga member2 yang terkoyak seluar ler......kejang kaki.....aku pulak.....fobia dengan longkang...nasib baik member umah tahu, terus bantu aku melangkah longkang tuh.....aduh...ini lah yang paling menakutkan aku...aku terus terbayang yang aku gerenti akan terjatuh ke dalam longkang yang amat dalam tuh.......entahlah...aku tergetar kepala lutut aku kalo nak melangkah dalam longkang....tak boleh nak dibuang fobia tuh....rasanya sampai ke tualah aku takut melangkah longkang agaknya.........

lepas tu LDK...pidato spontan...sebenarnya aku takut jugak nak berucap kat depan...tapi aku tabahkan hati jugak ler.....tajuknya......"SAYA SETUJU 100% BAHAWA WANITA PADA MASA SEKARANG LEBIH MEMENTINGKAN KERJAYA BERBANDING SUAMI DAN RUMAHTANGGA".......haha...mula2 aku tergelak baca...ada kumpln lain dapat tajuk "SAYA BERSETUJU SUAMI KAWIN LAIN LER....SAYA BERSETUJU HATI PEREMPUAN LEMAH DEK PUJUKKAN MCM KERAK NASI LER........mcm2 tajuk...yang aku boleh kenal pasti adalah semua tajuk adalah berkaitan dengan wanita...ini mesti kerja En. Rafi.....lebih2 lagi, pak ustaz J-Qaf cuma 6 orang jer yang ikut BIG......yang lain nyer..pompuan......

sempat juga berkenalan dengan akak2 dari unit PK dan KDC serta J-Qaf....banyak ilmu dan pengalaman yang diperolehi dari BIG ini....kalo boleh nak ikut lagi aktiviti yang macam ini.....insyallah kalo tiada halangan......dulu2 selalu ikut Kem kat Sungai Lenggeng, Negeri Sembilan, Bukit Cerakah, Shah Alam, Sungai Congkak......

apa2 pun....inilah pengalaman yang tidak ternilai.........insyallah..inilah yang akan diterapkan dalam diri anak2 didik kita kelak agar dapat membina jati diri sama ada dari segi emosi dan fizikal........




Comments

Popular posts from this blog

Sajak Untuk Diri Sendiri

Kasih Ibu Tiada Tolok Banding......

Terlalu Jauh....