Remaja vs. Dewasa

Di petengahan usia yang hampir menginjak 26 tahun yang bakal menjelma, membuatkan aku berfikir sejenak menembusi hijab yang selama ini di halang oleh tembok yang sedia ada dibuat oleh diriku sendiri. Adakah aku sudah termasuk dalam golongan "DEWASA" atau masih lagi berada dalam alam "REMAJA" sedangkan aku masih lagi rasa aku masih belum lagi bersedia untuk meninggalkan zaman "BUJANG". Entahlah aku masih lagi ragu2 untuk mencari teman yang boleh aku hidup bersama sepanjang usia. Mungkin sebab aku asyik dengar kes2 cerai berai, membuatkan aku takut untuk berkahwin.
Memandangkan aku bakal ditempatkan ke kawasan pedalaman, kadang-kadang sifat ingin tahu semakin melonjak2. Apakah nama sekolah tempat aku akan dipostingkan?? Rasa tak sabar vs. takut vs. gementar vs. .........tak tahu lagi dah bercampur aduk seluruh perasaan....
Kadang-kadang aku masih tak faham...(lagi kes tak faham entah apa benda lagi yang aku tak faham tentang dunia nih), semakin "benda" tu nak dielakkan, semakin ia menjadi...walhalnya aku tak mintak pun, malah aku mintak dijauhkan...tapi 'benda" tu sentiasa mengiringi aku ke mana sahaja aku berada...."benda" yang aku maksudkan tu bukan makhluk Allah yang lagi satu tuh...tapi ini adalah "perkara yang aku nak elak sangat jangan terlibat dengan aku..tapi macam disumpah pulak.....ish..adakah hikmah di sebaliknya....
Hampir kesemua kawan2 aku ada yang dah berkahwin, ada yang dah bertunang, ada yang dah ade pakwe..tapi aku pakwe pun tak der....kekeh....tin kosong ler aku nih.....bila lah aku nak ada pakwe...aku nak pakwe yang berumur sikit dari aku...heheh....sebab mak aku kata, elok ko kawin dengan orang yang lebih tua macam abah aku dulu kawin ngan mak aku (jarak usia dalam 10 tahun lebih).....aku pun nak cari yang macam arwah abah.....
Dulu masa arwah abah masih lagi kat sekolah SMK Sg. Paoh, aku masih lagi kecik...dalam umur 6,7 tahun dulu, aku selalu ikut arwah abah mengajar dalam kelas....sambil abah ngajar, aku main atas meja arwah abah.....sebab dulu adik2 masih kecik2...mak susah nak jaga..jadi aku dulu arwah abah yang jaga...bawak pi sekolah.....
Lepas arwah abah dapat kat SMK BM...aku dah masuk sekolah...umur 9 tahun....kemudian arwah abah dapat jadi GB kat SK Tuie, Debak...memaksa aku masuk asrama walaupun tak rela...tapi bila aku masuk asrama, aku pula syok tinggal kat asrama sebab banyak kawan...jadi aku pun jarang balik rumah kecuali perintah arwah abah suruh balik jugak....kekeh....
Pengalaman yang aku tak leh lupa adalah semasa aku balik dari sekolah Tuie, Debak...masa nak naik bot berkajang...masa aku tengah meniti batang kat jeti, tiba-tiba....aku terjatuh kat atas pantai lumpur tuh...hampir tenggelam dalam lumpur sampai paras pinggang...yang kena tarik aku adalah arwah abah dan ustaz ape entah..aku dah lupa nama...ish malu siot....kekeh...aku fobia naik atas batang tu sampai sekarang..sebab tu aku jarang balik kampung nenek...sebab kena naik titi berlumpur bila air pasang tak susah sangat tapi kalau air surut, huh.......kena bertarung nyawa bila naik atas titi tu..takut tenggelam lagi....sebab tu aku fikir kalo kat kawasan pedalaman tak der titi...tak per jugak...tapi kalau yang kena naik atas batang berlumpur dan terumbang-ambing macam kat sekolah arwah abah dulu....alamak.....siapa nak tolong aku????

Comments

Popular posts from this blog

Sajak Untuk Diri Sendiri

Kasih Ibu Tiada Tolok Banding......

Kepiluan Tersentap