Rindu....

Rindu...
bukanlah istilah yang betul untuk merungkapkan perasaan ini....hehe.....kawan2 dah sibuk nak booking tiket pulak nak balik cuti sekolah nanti sementara AirAsia masih ada offer...hehe..sedangkan, belum lagi sampai seminggu duk kat Melaka.....itu lah kekuatan rindu...
kenapa ada rindu sentiasa bertapak dalam hati setiap insan, namun ada juga yang menafikan perasaan rindu...

aku dah lama dah tak update blog ini..sebab kat kpg susah nak connect internet kerana maklumlah...kpg yang agak pedalaman ini....kemudahan yang masih lagi terhad dan kurang...kekacauan minda jugak bila tak dapat update blog, banyak perkara yang perlu difikirkan sehinggakan jiwa dan raga menanggung beban yang agak berat jugak ler....tapi sesungguhnya sepanjang hayat aku, orang yang paling aku tabik hormat adalah ibu dan arwah abah....

ibu.....bila aku sebut jer "ibu", terselit rasa rindu, bukan sahaja sekelumit, tapi gelojak rindu yang rasanya boleh buat aku mengalirkan air mata tanpa disedari....itulah power ibu......yer...sejak abah pergi menghadap Pencipta, ibu semakin hari semakin tabah...sepanjang aku bersama ibu, jarang aku dengar keluhan....memang ada keluhan, tapi yer lah..ibu pun manusia biasa....siapa yang nak ditinggalkan oleh suami sedangkan masa itu, ibu baru sahaja lepas habis pantang.....abah telah dipanggil kembali kepadaNya.....dan anak mana yang sudi ditinggalkan oleh ayah atau abah pada saat dia amat memerlukan sokongan dari insan yang bergelar abah....bapa.....

ibu....menanggung rindu yang teramat sangat kerana aku tahu ibu sering jer melihat album2 lama dulu...walaupun arwah abah dulu tak suka bergambar....masa ibu dan abah kawin dulu pun, tak der gambar.....lebih2 lagi, perkahwinan atas kehendak kedua2 belah pihak keluarga.....abah dan ibu pun bukannya orang lain, sepupu......jarak usia ibu dan arwah abah pun hampir 10 tahun.....

ibu bertindak mengantikan tempat arwah abah...sekaligus terpaksa menanggung segala tanggungjawab rumah dan luar rumah...aku pada masa tu, tingkatan empat...16 thun, masa ibu menguruskan pencen arwah abah, aku pulak jadi ketua rumah sepanjang ibu tak der kat rumah....aku pergi bayar bil rumah, jadi tukang masak, jaga adik yang selalu jer menangis....yerlah...adik-adik aku semuanya rapat dengan arwah abah....

satu yang aku betul2 sayang kat arwah abah...sepanjang hayatnya, kasih sayang tak pernah putus2 dan sentiasa melimpah di berikan kepada kami adik- beradik dan ibu...tak pernah meninggikan suara malah tak pernah menjentik kami adik-beradik...sebab itulah ramai pelajar-pelajar arwah abah dulu sukakan arwah abah......walaupun muka nampak garang, tapi hati arwah abah lembut dan mudah tersentuh.....

erm...nantilah aku sambung lagi...aku pun ada lagi assignment yang nak kena buat.......minggu depan nak BIG.....aku fobia dengan laut....

Comments

Popular posts from this blog

Sajak Untuk Diri Sendiri

Kasih Ibu Tiada Tolok Banding......

Terlalu Jauh....